buku itu..

JAUH KU RENUNG DINIHARI.

smlm sebelum tidur buku itu sebagai penamanku..selepas berbuka..kurenung buku itu..mulanya tak terlintas untukku capai dan tahu isi perutnye..lama juga buku itu menjadi hidangan mejaku.. x kusentuh buku itu.. namun, hari ini..dalam tak ku sedar..aku telah mengambilnya dan membacanya.. aneh..!! xpernah aku menitiskan air mata dengan begitu cepat bila aku bace buku atau novel.. buku ini hanyalah sebuah cerpen remaja..liku2 hidup seorang remaja..hatiku makin sebak membaca buku itu.. tapi ku tahan agar kesedihanku tak jadi bahan tawa..mula ceritanya sudah sedih..aku cbe untuk menyambung cerita itu lagi..uhh!!! hatiku tetiba rasa begitu tersentuh dengan penulisan itu..sahabat karib jauh pergi meninggalkannya kala sepi bertaut kala malam menyapa kala sunyi ditangisi.. kisah itu menyentuh perasaan ku.. di bulan ramadhan mulia ini ku harap sahabatku berbahagia di alam yang sgt abadi itu.. pergimu x ku sangka..hilangmu sekelip mata..keramat itu rupanya hint akhir hidupmu.. seorang insan yang ku kenal di sekolah rendah dahulu..seorang yang pendiam..sgt baik dan pemalu..namanya..namaku..sama..bezanya..kau lelaki dan aku perempuan..kau cuba rapat denganku..tapi kau x branieyh..kau mahu berkawan dengan kami tapi tidak tahu mengapa kau takut mendekati kami.. kau pergi begitu awal kawan..cikgu bertekad mengajarmu..bersungguh-sungguh membantumu..tapi kau pergi meninggalkan kami begitu saja..panggilan telefon yang ku terima saat senja datang membuatku tersntap..celotehku terhenti mendengar berita pemergianmu sahabatku..sebelum ini..pernah ku baca novel dan cerita seperti itu tapi tidak terllau menyentuh hatiku..mungkin penulisan penulis ini bagus dan jalan ceritanya seperti di duplicate..peristiwa itu x kan pernah ku lupakan...wajahnya yang sgt baik itu sentiasa diingatanku..

kau sahabatku..kau teman sejati...


telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami..
kerana takdir yang maha ESA telah menetapkan..
sedih rasanya hati ini bila mengenangkan..
kau sahabatku..kau teman sejati..


tulus ikhlasmu luhur budimu bagai tiada pengganti..
senyum tawamu juga katamu menghiburkan kami..
memori indah kita bersama terus bersemadi..
kau sahabatku..kau teman sejati..


sudah ditakdirkan kau pergi dulu..
disaat kau masih diperlukan
tuhan lebih menyayangi dirimu..
ku pasrah diatas kehendak yang ESA..


YA ALLAH..tempatkanya ditempat yang mulia
tempat yang kau janjikan nikmat untuk hamba MU
sahabatku akan ku teruskan perjuangan ini..
walauku tahu kau tiada disisi
perjuangan kita masih jauh beribu batu..
selagi roh di jasad hidup diteruskan
sedih rasanya hati ini mengenangkan dikau
bagai semalam kau bersama kami..


moga amanlah dan bahagia dikau disana
setangkai doa juga Fatehah terus kukirimkan
moga disana kau para solehin
kau sahabatku kau teman sejati..

(dendangan kumpulan hijjaz..)


bila dengar lagu ni hatiku sering merasa sedih..lagu ni benar2 memberi kesan terhadap diriku..

dia sudah..bila kita..hari nieyh..esok..atau..lusa...


kurenung handsetku...khabarnye belum ku dapat..ku teruskan pembacaanku.. ku harap tiada lagi penulisan yang menyentuh perasaanku...dalam buku ini banyak persamaan dengan hidupku...namun, malam yang mulia nieyh x dpt kuceritakan segalanya kepada sesiapa...kerana..sahabat karibku..nun jauh..tiada lagi istilah sahabat baginya..sahabatku lain? owh tidak..ku tidak biasa dgn mereka...abgku?ermm sedang sibuk dengan aweknya.mana nak mlayan adiknya nieyh... abg nazri? di ganu tenggelam timbul.cm chipsmore..hahaha... opppsss...lupa ku beritahu tajuk buku itu..." BIARKU SENDIRI.." yeah.. sama seperti diriku kini..biarku sendri...isi nya juga seperti kisah hidupku..


dulu aku masih mencari..mengapa aku pilih tuk jadi cikgu? aku bingung...tapi buku itu menyedarkan dan mengingatkanku sewaktu sekolah dlu aku sering berkata" nanti besar2 nak jd cm cikgulah.." yeah keramat itu yang membuatkan aku sekarang bergelar bakal pendidik..mungkin jauh lagi perjalananku untuk menjadi seorang pendidik..guru itu lah yang membakar semangatku..guru itu..guru itu..dan itu.. thx to all my teacher.. sme cikgu2 ku baik dan semuanya ada keistimewaan msing2..aku ske mereka..hehe.. prihatinnya pada muridnya..cara didikannya..cara pengajarannya..cara meraka memberi nasihat..aku kagum dengan mereka..


buku itu sekali lagi menghambat hatiku pada keterlukaan..aku sedeyh kembali..sedeyh kerana penulis sekali lagi menekan hatiku...mlm nieyh aku tekad...ku perbetulkan niatku...aku mahu jadi seorang guru..wlaupun dulu ku masih sangsi tentang masa depanku..tapi skarang tidak lagi..
perlahan-lahan ku genggam buku itu dan ku coretkan GURU ITU CITAKU disehelai kertas.. tiada lagi tanda tanya dlm jiwaku...? owh no..... ehehe..